Berkensap

Enkele dagen geleden kwam Koen ons vertellen dat hij berkensap kon leveren van zijn eigen bomen, als we daar interesse voor hadden.

Bij mij gaat er dan precies een klein alarm af in mijn hersenen: “alarm alarm …tijd om je te verdiepen in de eigenschappen van berkensap en op te zoeken wat je er allemaal mee kunt aanvangen!!!”

Geen enkel TV programma kon me nog boeien, ik moest en ik zou me inlezen over de zogenaamde lente-detox kuur met berkensap.

Er was veel te verwerken op het internet:

enerzijds worden tientallen goede eigenschappen toegeschreven aan het berkenelixir , zie bvb hier ,

maar anderzijds las ik ook dat daar geen enkel wetenschappelijk bewijs voor bestaat…

dan maar geloven in de overgeleverde natuurkennis van vele volkeren!?, zoals te lezen valt op WIKIPEDIA

Ok , intussen hadden we het wonderdrankje in huis en werd het tijd om te proeven, het zou zoetachtig moeten smaken…:

eerlijk gezegd smaakt het nogal naar gewoon water, met heel in de verte misschien die zogenaamde zoete toets.

Ik was ook veel recepten tegengekomen om één of ander drankje te maken met het sap. Onder andere een soort (schuim)-wijn. Aangezien ik wat ervaring heb met het zelf maken van wijn, en wat materiaal hiervoor in huis heb, besloot ik dit te wagen.

Naar goeie gewoonte las ik dus een groot aantal recepten en nam hiervan een mooi gemiddelde om het zelf uit te proberen.

dit zijn de ingrediënten die ik gebruikte:

2.5 l zuiver berkensap

375 gr suiker (in de vorm van dextrose, had ik nog over van het wijnbrouwen)

een koffielepeltje citroenzuur (ook nog op voorraad, maar je kunt ook citroenzeste en sap van één citroen toevoegen)

lepeltje gistvoedingszout (had ik ook nog)

8 bleke rozijnen (mogen ook donkere zijn)

12 gr bakkersgist (neutraal van smaak, je kunt ook witte wijn gist kopen in speciaalzaken)

ik voegde ook nog een snuifje sulfiet toe in de hoop dat dat helpt om de bewaartijd te verhogen

de werkwijze

ik bracht het sap zachtjes aan de kook gedurende een 5 à 10 minuutjes en ondertussen roerde ik de suiker er langzaam door

in een gistingsfles legde ik de rozijnen en de bakkersgist

als het sap wat afgekoeld is giet ik het in de fles door een fijne zeef met neteldoek erin

dan een alcoholslot erop om de lucht te laten ontsnappen en de fruitvliegjes en compagnie uit de fles te houden

nu moet de tijd zijn werk doen en het goedje vergisten en hopelijk omtoveren tot een lekker schuimend wijntje, in het ergst geval heb ik misschien azijn gemaakt van het berkensap.

Ik ben al verschillende jaren lid van de Facebookgroep “wilde gisting” onder leiding van Sam Dewilde (geen onbekende in het fermentatiewereldje). Gisteren maakte ik een post ivm deze poging tot berkenwijn, en Sam raadde me aan om de gistingsfles volledig te vullen, dat zou een beter resultaat geven.

Ofwel met meer berkensap ofwel met een oplossing van 1 deel honing en 5 delen water…dan verkrijg je eerder een “mede” of honingwijn.

Ik twijfel nog…

Ok, ik heb dus nog 2 L sap gepasteuriseerd (eventjes opgewarmd tot 80 °) en er nog 3oo gr dextrose bijgedaan met wat citroenzuur.

Nu afkoelen en bij de gistingsfles voegen, en…hopen.😉

2 gedachtes over “Berkensap

  1. Probeer anders ook eens te googlen op

    birch juice pdf

    div>Zo krijg je soms interessante wetenschappelijke literatuur

    Danilo, the science and technology expert

    div dir=”ltr”>

    blockquote type=”cite”>

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.